W roku 2024 zapowiedziano, że od sezonu 2025 w ramach serii European Le Mans Series, Michelin Le Mans Cup i Asian Le Mans Series zobaczymy na torach nową generację prototypów LMP3. Jakie zmiany zobaczymy w nowej generacji?

fot. European Le Mans Series – https://www.europeanlemansseries.com/
Z zewnątrz, nowe bolidy LMP3 będą wyglądać prawie identycznie do poprzedniej generacji, a drobne różnice wizualne będą miały związek z najważniejszą zmianą w nowej generacji LMP3, czyli nowym silnikiem V6 Twin Turbo od Toyoty – w związku z tym, nieznacznie przerobione zostaną sekcje chłodzenia, które zostaną zoptymalizowane pod nowy silnik.
Jaki silnik będzie w nowej generacji LMP3?

fot. Robert Rouse – RKR_9648, CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=130232828
Silnik, który zobaczymy w tym roku na torze w prototypach LMP3 nosi oznaczenie V35A, tworzy go Toyota i jak możemy wywnioskować po nazwie, nowa jednostka napędowa ma pojemność 3.5 litra w układzie V6. Oprócz tego, nowy silnik jest wyposażony w dwie turbosprężarki, dzięki czemu generuje moc 470 koni mechanicznych.
Silnik Toyoty V35A jest też dostępny w samochodach drogowych, a dokładnie w Lexusie LS 500, gdzie generuje mniejszą moc – 415 koni mechanicznych.
Co ciekawe, silnik wewnętrznie jest identyczny w wersji wyścigowej jak i drogowej, jednak w wersji wyścigowej wyposażony jest w tzw. „suchą miskę olejową” (dry sump), aby mógł się zmieścić w prototypie LMP3.
SPECYFIKACJE TECHNICZNE SILNIKA TOYOTA V35A | |
Pojemność | 3.5 litra |
Moc | 470 koni mechanicznych |
Układ cylindrów | V6 |
Średnica tłoków | 85.5mm |
Skok tłoków | 100mm |
Kolektory wydechowe | Zintegrowane z głowicami cylindrów |
Turbosprężarki | Stworzone na zamówienie przez IHI, wyścigowe turbo |
Jakie będą różnice między starą, a nową generacją LMP3?

fot. European Le Mans Series – https://www.europeanlemansseries.com/
Dzięki nowemu silnikowi, moc bolidów LMP3 nowej generacji wzrosła o 15 koni mechanicznych – z 455 KM generowanych przez V8 Nissana do 470 KM z nowym V6 Toyoty. Możemy też z pewnością stwierdzić, że nowe silniki będą miały zupełnie inną dynamikę pracy – w końcu to przeskok z wolnossących silników V8 na V6 z doładowaniem. Przez zmianę silnika, wzrasta też minimalna masa prototypów – z 950kg do 1000kg.
Dla kibiców, największą różnicą będzie inny dźwięk silnika, za to zespoły zdecydowanie docenią mniejsze zużycie paliwa w nowej generacji LMP3.
Sporą zmianą będzie też nowy koszt prototypu, który w poprzedniej generacji kosztował 239.000 euro, a w nowej specyfikacji jego koszt wzrasta do 299.000 euro.
SPECYFIKACJE TECHNICZNE LMP3 NOWEJ GENERACJI | |
Minimalna Masa | 1000 kilogramów |
Skrzynia Biegów | 6 biegów, sekwencyjna |
Pojemność baku paliwa | 100 litrów |
Hamulce | Tarcze stalowe – 355.6 mm |
Szerokość | 1800 – 1900 mm |
Długość | Maksymalnie 4650 mm |
Wysokość | Karoseria z wlotem powietrza – maksymalnie 1050mm |
Szerokość kół | 13” |
Średnica kół | 18” (28” z oponami) |
Jakie prototypy LMP3 będzie można zobaczyć na torze w sezonie 2025?
Przy okazji stworzenia nowej generacji prototypów LMP3, 4 producentów otrzymało homologację na swoje konstrukcje:

fot. Ligier
Ligier JS P325 – Tych prototypów wyprodukowanych przez francuskiego Ligiera zobaczymy najwięcej spośród wszystkich w ELMS, bo aż 8 sztuk. 2 z nich będą w posiadaniu polskich zespołów – Inter Europol Competition i Team Virage. Prototyp LMP3 należący do Team Virage poprowadzi też Polak – Jacek Zielonka.

fot. Ginetta
Ginetta G61-LT-P325-EVO – Zobaczymy tylko jedną sztukę tego ciekawie wyglądającego prototypu brytyjskiego producenta w tym sezonie European Le Mans Series i jego posiadaczem stanie się zespół DKR Engineering.
fot. European Le Mans Series – https://www.europeanlemansseries.com/
Duqueine D09 – Tak jak w przypadku Ginetty, drugi prototyp z Francji również będzie samotny na tegorocznym gridzie ELMS i poprowadzi go zespół WTM by Rinaldi Racing.

fot. ADESS – https://www.adess-ag.com/manufacturer/adess-ad25-lmp3.html
ADESS AD25 – Ten prototyp portugalskiego producenta otrzymał homologację i został dopuszczony do ELMS, ALMS i Le Mans Cup, lecz żaden zespół się na niego nie zdecydował i niestety nie zobaczymy go na tegorocznym gridzie w European Le Mans Series.
Nie wiem jak wy, ale ja nie mogę się doczekać aż zobaczymy nowe LMP3 na torze i przekonamy się, jak prototypy nowej generacji sprawdzą się w boju.